Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Dofinansowanie z WFOŚiGW

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi pozytywnie rozpatrzył wniosek o udzielenie dofinansowania na utworzenie punktu dydaktycznego przy Przedszkolu Samorządowym Nr 4 w Zelowie. Dotacja na realizację zadania wyniesie 23.128,00 zł a wkład własny zapewniony przez Gminę Zelów 2 100,00zł. Łączna kwota przeznaczona na utworzenie punktu dydaktycznego to 25 228,00zł.
Celem zadań jest zagospodarowanie wybranych miejsc na terenie należącym do placówek w celu utworzenia punktów dydaktycznych na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej oraz polepszenie warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnej i pomysłowej nowej pracowni edukacyjnej w przedszkolu.
Dzięki pozyskanym środkom finansowym w ogrodzie przedszkolnym od ul. Św. Anny, powstanie miejsce do działań dydaktycznych oraz do swobodnej obserwacji przyrodniczej. Nasz ogród będzie składał się z 10 „przystanków dydaktycznych”, utworzonych z kolekcji roślinnych, uzupełnionych elementami edukacyjnymi. Rozmieszczone wzdłuż rabat ciekawych pomocy dydaktycznych, pozwoli dzieciom w szybki sposób zdobyć i usystematyzować wiedzę na temat przyrody. Przystanki dydaktyczne w ogrodzie przedszkolnym „Przygody w zakątkach przyrody” to:
1. Segregujemy odpady- zostanie umieszczona gra interaktywna „Koło wiedzy- segreguj odpady”, ucząca małych ekologów prawidłowego segregowania śmieci oraz zewnętrze kosze do segregacji odpadów z tabliczkami, umożliwiającymi rozróżnianie poszczególnych koszy
z kolorowymi napisami: papier, szkło, plastik.
2. Centrum pogodowe- druga stacja dydaktyczna to „Centrum pogodowe”, w którym dzieci poznają tajniki pogody dzięki profesjonalnej „Stacji meteorologicznej”. Stacja ta umożliwia dokonywanie pomiarów i obserwacji pogody stanowiąc oryginalne wsparcie naukowe dla przedszkolaków, które chcą wzbogacić swój zakres edukacji. Wyposażona jest w barometr, termometr, deszczomierz, a także dwa panele edukacyjne, opisujące poszczególne części składowe stacji oraz zjawiska meteorologiczne, pokazując jak możliwe jest przewidywanie pogody oraz o jakich pojęciach związanych z pogodą należy pamiętać.
3. Zakątek badacza przyrody- miejsce to powstało w kwietniu 2013r. Teren został wydzielony ścianą ze śliw i tawuł. Jest to idealne miejsce do utworzenia zakątka badacza przyrody. Po zamontowaniu ławeczek ze stoliczkami, nauczycielki poprowadzą ciekawe zajęcia przyrodnicze z dziećmi. „Zakątek badacza przyrody” doskonale wkomponuje się
w pozostałe stacje dydaktyczne ogródka „Przygody w zakątkach przyrody”.
4. Mały archeolog- jest to czwarta stacja dydaktyczna już istniejąca w naszym ogrodzie przedszkolnym. To miejsce, gdzie w piasku i wśród skalnego rumowiska kryje się szkielet dinozaura. Tutaj na chwilę mały przedszkolak będzie odkrywcą prawie każdego dnia. Poprzez zabawę pozna najstarsze dzieje dinozaura oraz dowie się kim jest archeolog.
5. Ptasie osiedle- bezpieczne miejsce do zamieszkania ptaków np.: wróbli, sikorek, pliszki lubiących sąsiedztwo ludzi. Na tym przystanku dydaktycznym przedszkolaki uczą się rozpoznawania gatunków ptaków, żyjących w najbliższym sąsiedztwie przedszkola. Zakupione zostały nowe karmniki, wyposażone w poidełka oraz domki dla jeży. Dzieci mogą tutaj opiekować się ptakami przez cały rok, mogą obserwować przylatujące ptaki na wiosnę oraz ptaki zimujące. Jest to „żywa” lekcja przyrody -słuchanie śpiewu ptaków, rozpoznawanie gatunków, upierzenia, sposoby dokarmiania ptaków zimą, obserwowanie ich zachowań. Uzupełnieniem tego przystanku jest tablica edukacyjna z opisami „Poznajemy ptaki” oraz „Dziuple i ich mieszkańcy”.
6. Z wizytą u motyla- ciężko sobie wyobrazić piękny ogród, pełen kolorowych kwiatów bez niesamowitych owadów, jakimi są motyle. Szósty przystanek dydaktyczny to rabata z różnymi odmianami bylin i traw, będącymi gatunkami łąkowymi, krajowymi, wabiącymi motyle. Miejsce, to pokazuje dzieciom magię łąk, kolorów i zapachu roślin. Uzupełnieniem przystanku „Z wizytą u motyla” są sylwety motyli na palikach przymocowanych do podłoża oraz tablica edukacyjna "Ogród motyli ".
7. Ogród dla owadów- by owady pojawiły się na stałe w naszym ogrodzie i zapylały większość roślin, musimy zapewnić im odpowiednie warunki bytowe. Dlatego w zacisznym, osłoniętym od wiatru miejscu, ustawimy Domek dla owadów z półkami wypełnionymi materiałami niezbędnymi do "zadomowienia" owadów np. cegły ażurowe, słoma, kawałki drewna i inne wyściółki. W strefie tej posadzimy również rośliny wrzosowate aby dzieci mogły z bliska obserwować obecne owady. Przystanek ten wzbogacono o tablicę dydaktyczną „Owady pożyteczne i chronione”. Nasz ogród stanie się w ten sposób enklawą zasiedloną przez pożyteczne owady, które pomogą nam zwalczać szkodniki atakujące rośliny w ogrodzie.
8. Obserwatorium- ta część ogrodu jest już częściowo zagospodarowana. Znajduje się tu punkt obserwacyjny „z lotu ptaka” nie tylko tego co się dzieje w „Przygodach w zakątkach przyrody” ale i całości okolicznych pejzaży. Pośród grupy drzew ustawiona jest wieża obserwacyjna
z drabinką do wchodzenia. Do prowadzenia obserwacji dzieci dzieci zabiorą z kącika w sali lornetki oraz albumy z ptakami i motylami. Dla podniesienia bezpieczeństwa dzieci, zostanie rozsypana na podłożu w obrębie wieży widokowej warstwa kory, która z pewnością zamortyzuje ewentualny upadek. Pośród drzew już tutaj rosnących jak modrzew, akacje, klon, świerk i dąb, posadzone zostaną również rośliny cieniolubne np.: funkia występująca w wielu odmianach o różnych barwach liści.
9. Ul i jego mieszkańcy- pszczoły odgrywają bardzo ważną rolę w ekosystemach lądowych – zapylają bowiem rośliny, które są podstawą naszego pożywienia. Zasługują w tym względzie na szczególną uwagę, gdyż ich liczba w ostatnich latach drastycznie zmalała. Przystanek dydaktyczny „Ul i jego mieszkańcy” jest skarbnicą wiedzy na temat życia pszczół, wykorzystane zostały nowoczesne pomoce dydaktyczne – ul dydaktyczny oraz pszczoły na palikach do przymocowania w ziemi. Jest tu miejsce na ogród kwiatów i ziół miododajnych. Ul dydaktyczny zawiera10 ramek edukacyjnych, który w skondensowany i przyjemny sposób dla odbiorców opowiada o najciekawszych aspektach z tej obszernej dziedziny wiedzy jaką jest pszczelarstwo. Są to podstawowe wiadomości, ciekawe głównie dla dzieci, które mają szansę poznać społeczność pszczelą, rodzaje miodów i sposoby ich pozyskiwania, dowiedzieć się co to jest bartnictwo, poznać pożytki (propolis, pyłek, wosk, mleczko pszczele itp.), tańce pszczele itd. Kącik ten ma na celu uzmysłowienie przedszkolakom olbrzymiej roli pszczół w przyrodzie, oraz ich znaczenia dla życia i gospodarki człowieka.
10. Zielona strefa młodego ogrodnika- dzieci uwielbiają podglądać przyrodę. Chcą sadzić, siać, zbierać plony, obserwować owady, opiekować się dzikimi zwierzątkami. Wydzielając
w ogrodzie małą grządkę dajemy im taką szansę. Grządka powiększona będzie o mini sad z krzewami owocowymi np.: porzeczki i borówki. Dzieci chętnie pomogą też przy grabieniu grządek, sadzeniu warzyw, ziół oraz zbieraniu owoców. Uczą się w ten sposób wykonywać samodzielnie proste prace ogrodowe. Do pracy w ogrodzie zostanie użyty nowy sprzęt ogrodniczy tj. konewki, grabki, łopatki itp., dostosowany do wieku dzieci.
Do przeprowadzenia wielu ciekawych zajęć przyrodniczych związanych z projektem, zakupiono wiele atrakcyjnych pomocy dydaktycznych min. wielkie modele owadów, owadzie łapacze owadów, zestawy modeli- cykl życiowy motyla i pszczoły, pudełka mobilne z lupką, gra memory 54 motyle Polski, puzzle owady na łące, mikroskop szkolny oraz owady zestaw 25 preparatów, cykl rozwojowy motyla magnetyczny, różne gry planszowe, owady zatopione w żywicy oraz piękne, duże plansze ścienne.
Planowany do uzyskania efekt ekologiczny w wyniku realizacji projektów to wzrost poziomu wiedzy z zakresu ochrony środowiska i świadomości ekologicznej jak i wykształcenie postaw proekologicznych oraz indywidualnej odpowiedzialności za środowisko u osób biorących udział w zadaniu.
Termin zakończenia realizacji zadań to 30 czerwca 2023r.
Strona Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: https://www.wfosigw.lodz.pl/